torsdag 21 oktober 2010

Middagsämne


Jepp, det blir enkla hamburgare till kvällsmat idag.
Det brukar minsann vara jättegott.
Iceman gör så goda hamburgare. Det vill säga att Iceman formar köttfärsen till hamburgeliknande plättar och steker dem i stekpannan. Kvinna skär lök, tomater och gurka. Å så lite majonäs och chilisås på bröden, mums, vad gott det blir.

Det var länge sedan kvinna spanade, för ett tag sedan skrev jag här i bloggen att jag skulle spana om Volvo C70. Kvinna har spanat om den bilen men vad jag kom fram till tänker jag inte skriva om här, då blir jag kallad rasist! Så jag skriver om mitt senaste span i stället.
Kvinna har spanat lite, lyssnat på radio dagligen den sista veckan. Har ju kommit på att jag har radio i min telefon ... det är så dags nu när jag beställt ny telefon. (Som aldrig kommer :-( för den är försenad, hrm!) I alla fall, det är ett nytt ord som kommit in i örat och irriterar i kvinnans hjärna.
Ehh ...! Varianter finns : Ehm, Ähm, Ääääm, Eäm!
Det är förresten inte alls ett nytt ord, om det nu ska kallas för ord! Näe, det är ganska gammalt ord men det har blivit så utbrett att jag blir lite nojjig. Jag irriterade mig redan för två år sedan på denna ´paus´ i meningarna. I går blev det översvämning i mina öron på just detta Eehhm!  Ett pausord för att hjärnan ska hinna med att tänka ut vad munnen ska berätta fortsättningsvis? Trafikinformatören på radion sa just (i skrivandets stund) eäm! Varför? För att ögonen skulle hinna med att läsa informationen som skulle ut genom munnen? Han läser för sakta, eller kanske var han tvungen, för att han inte hade något manus att läsa, tänka efter vad han skulle säga, eller kanske tappade han bort sig i manuset... Då kan det vara bra att låta lite eehh...
Det var igår på ett möte på jobbet som kvinna fick spader på en föredragshållare, mycket eehh ...sa han faktiskt.
När föredraget var slut så påminde mannen om att feedback är något som efterfrågas...
Jahaja, mannen, det var många Eehm i ditt föredrag!
Jag tror att vi börjar bli så internationella i vardagen att vi helt enkelt snott detta pausord från amerikanerna, för de om några, kan säga detta ehm ('ahm') flera gånger i varje mening.
Kvinna har också kommit på sig själv att ljuda detta förskräckliga pausord ett flertal gånger. Hujeda mig.
Nu ska här spanas på annat.
bless bless

1 kommentar:

  1. Intressant spaning ... ahm ... Nu måste jag verkligen ge akt på mig själv när jag snackar så att inte dessa ahm smyger sig in i mitt tal.
    :-) :-) :-) ...

    Kram

    PS Mina ... är som ahm fast i skrift. Men jag kan inte vara utan dom. Punkterna alltså. DS

    SvaraRadera